Nederlanders op reis - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renée Koenen - WaarBenJij.nu Nederlanders op reis - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renée Koenen - WaarBenJij.nu

Nederlanders op reis

Blijf op de hoogte en volg Renée

07 Mei 2015 | Thailand, Bangkok

- Hee maar Renee wat doe jij hier eigenlijk?
- Uhm nou stage lopen.
- Oh echt waar gaaf zeg! Voor hoelang?
- 5 maanden.
- 5 maanden?! Jeetje zeg. En woon je hier dan ook?
- (Nee ik vlieg iedere avond terug naar Nederland) Jep aan de andere kant van de rivier.
- Ook in een van die kleine huisjes?
- Nee. Gewoon in een appartementje.

Zo'n dialoog heb ik bijna wel dagelijks, als ik een tour doe uiteraard. Leuk dat mensen altijd zo geintereseerd zijn, maar het is vaak hetzelfde liefje iedere dag weer. Zo heb ik al een aantal verschillende toeristen gesproken. Vooral uit Nederland. Daar wil ik namelijk een stukje over schrijven. Ik wil niet arrogant en egoistisch overkomen maar ik irriteer me nog wel eens aan de gemiddelde Nederlander die naar Thailand op vakantie gaat. Je hebt ze in verschillende soorten. Natuurlijk zijn er ook super gezellige, leuke, ruimdenkende landgenoten die noem ik: De relaxde tourist. Dan heb je de onwetende tourist die alleen maar vragen blijft stellen. DE zenuwachtige tourist. En dan zijn er nog groepen, van een bepaald reisagent. Nou deze soort spant de kroon. Over deze toerist heb ik op school geleerd. Deze toerist wil graag een klein beetje uit zijn environmental bubble stappen (je eigen omgeving en zo, wat vertrouwd is). MAAR houd deze bubble dicht bij. Want de toerist moet wel met vertrouwelingen op vakantie (zelfde soort) en regelt zelf liever niks. Maar OWE ALS ER IETS FOUT GAAT. Dan zal het niet aan hun liggen maar aan de desbetreffende organisatie waar ze op dat moment zijn. Zo krijgen we hier wel eens een aantal groepen van een bepaald reisagent. Sommige vallen wel mee en zijn aan het eind van de tour wel tevreden. Maar wat er gister en vandaag is binnen gewandeld... Ik hoop dat het goed afloopt. Vier vrouwen proberen een tour te boeken maar om 8 uur is te vroeg en om 2 uur 's middags is te warm. Dames zijn al een tijdje in Thailand dus weten blijkbaar alles heel goed. Dan begint het "overleg" met de manager van ons. In het Engels/Nederlands accent uiteraard. (dingen zoals birsday. ECHT MENSEN WAAAR IS DE "S" IN BIRTHDAY?!?!) Oke dat kan maar het blijft voor mij een irritatiefactortje. Dan gaan ze met elkaar door in het Nederlands en manager is de weg kwijt. Uiteindelijk zijn ze over geld bezig dat het toch wel duur is en dat de reisagent het maar moet komen oplossen. Deze mensen waren namelijk van hun soortgenoten gescheiden en waren nu nog met een groepje van 7 en gingen ze zelf maar proberen wat te regelen. Nou dat werkt volgens mij niet zo goed. Dit soort toerist is gewend dat alles geregeld wordt en dat moet ook zo blijven. Hoe goed ze het ook denken te weten het werkt niet. Uiteindelijk zijn ze voor een prive tour gegaan want 's middags zou het te warm zijn. Misschien is dit ook wel beter want om ze samen met de individuele reiziger te zetten kan tot escalatie lijden. Ik wil deze toerist niet verbieden te reizen hoor maar ik hoop dat ze iets verder doordenken voordat ze oordelen. Want dat hebben ze meestal al gedaan voordat iets heeft plaatsgevonden. Het is nogal irritant.
O ja bijna nog een soort vergeten. De ik-koop-een-duur-ticket-naar-de-andere-kant-van-de-wereld-en-hotel-maar-een-fietstour-is-te-uur. Kortom de gierige Nederlander. Deze toerist moet vervoer en verblijf excellent hebben en het mag best wat kosten. Maar de derde V (vermaak) moet zo goedkoop mogelijk. Ze gaan ervan uit dat Thailand goedkoop is maar dat is niet altijd zo. Als je op straat eet ja dan ben je goedkoop uit. Maar een dag tour bedrijf is dat niet altijd. Een longtail boot huren kost ontzettend veel geld en wat dacht je van onderhoud voor de fietsen, een uitegbreide lunch en op en neer met de trein. Dit kost geld. Mensen weten wel hoe ze hier aan hun geld moet komen. Maar dat beseft deze toerist zich niet zo goed. Ze komen hier en klagen over het bedrag dat het toch wel erg duur is, maar vliegen wel met emirates en verblijven in het shareton of hilton hotel. Uiteindelijk doe je er dan ook alles aan om deze klant te pleasen en een leuke tour aan te bieden. Gelukkig is 9 van de 10 altijd erg tevreden na de tour en vind het hun geld waard. Maar ik irriteer me erg aan hun vooroordelen en betweterigheid. Nou dat moest ik even kwijt. Voel je aub niet beledigd want het is maar een mening op feiten gebaseerd. Fijne dag nog! En als je naar Thailand gaat, doe het op je eigen manier :)! Ik respecteer iedereen. Nogmaals niet alle Nederlanders die in groepsverband reizen zijn zo!

Aju

  • 07 Mei 2015 - 12:12

    Paolo:

    <3

  • 27 Mei 2015 - 13:27

    Gerda:

    Lieve Renee

    Zo te lezen maak je nog al wat mee
    Ja idd de in bubbels levende toerist
    Gaan ver weg maar bereiden zich niet voor
    Lees eerst eens waar je terecht komt
    Ze vergeten allemaal dat ze te gast zijn in dit land
    Dat gedrag irriteerd mij ook mateloos
    Je schaamt je voor hun respectloze en gewoon domme gedrag
    We zitten niet op de Veluwe in het bos
    Gewoon dom dus. Kunnen ze thuis zeggen:ik was in Thailand
    En vervolgens weer alles afkraken. Je zou een verplichte cursus moeten geven
    Voor deze ramptoeristen. Ik ben erg trots op je dat je het zo professioneel
    aanpak. Ga zo door
    Veel succes nog daar
    Groetjes en dikke kus
    Gerda en Winfried

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Halloo lieve vrienden en reisvrienden, Op dit blog kunnen jullie al mijn reisverhalen en ervaringen lezen die ik in een aantal landen heb opgedaan! Ik wens jullie heel veel lees plezier. Liefs Renée!

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 10984

Voorgaande reizen:

16 April 2015 - 03 September 2015

Bangkok, Thailand

20 Juli 2012 - 19 Augustus 2012

India

Landen bezocht: